5 juni – Slotconcert

Licht aan het einde…

15.45 uur Grote Kerk, Velp

De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog en de deprimerende periode die daarmee gepaard ging hebben een duidelijke invloed gehad op de artistieke creaties in die tijd. De koloniale heerschappij van Engeland, die voor een groot deel debet was aan de daar heersende cultuur, begon onder WO-1 af te brokkelen hetgeen van invloed was op het culturele klimaat.
Ook Edward Elgar’s geestelijk en lichamelijk welzijn had hieronder te lijden.
In 1918 begon hij met het schrijven van zijn strijkkwartet op een landgoed te Sussex, waar hij heen ging op aanraden van Lady Elgar om van zijn depressie en ziekte bij te komen. Op afstand van de deprimerende wereld hervond hij daar zijn inspiratie en schreef binnen een jaar drie kamermuziekwerken: de Vioolsonate , het Pianokwintet en het Strijkkwartet in e klein. Het langzame tweede deel van het kwartet was Lady Elgars favoriet. Zij typeerde deze muziek treffend als ‘captured sunshine’.

Gustav Holst
1913. Op reis in Spanje, samen met de componist Arnold Bax en diens broer, de astroloog Clifford, werd Holst in toenemende mate geïnteresseerd in astrologie. Hij geloofde ook sterk in bovenmenselijke krachten en had een grote fascinatie (“My pet vice!”) voor horoscopen.
The Planets is een suite geïnspireerd door de astrologische visie op de planeten.
Het werk groeide nog tijdens Holsts leven uit tot zijn meest bekende compositie en vergrootte zijn populariteit. Dit zeer tegen de zin van Holst zelf, die vond dat dit ten koste ging van zijn andere, in zijn ogen vaak betere, werk.

Mars, the Bringer of War, het gewelddadige openingsdeel van The Planets wordt vaak gezien als een vooruitziende blik op de mechanische oorlogsvoering.
Als een statement volgen direct daarop de hemelse klanken van Venus, the Bringer of Peace.
Neptunus, the Mystic, het laatste deel van het werk eindigt met een meesterlijk morendo in het eeuwige, alsof we het zonnestelsel verlaten.
Speciaal voor het ZOOM! Kamermuziekfestival en het Kamermuziekfestival Den Haag maakten Marijn van Prooijen en Gijs Kramers een kamermuziekbewerking van dit orkestwerk.

Edward Elgar (1857-1934)
Strijkkwartet op. 83 in e
-Allegro moderato
-Piacevole (poco andante)
-Allegro molto

Pauze

Gustav Holst (1874-1934)
The Planets (arr. Gijs Kramers / Marijn van Prooijen)
1. Mars – The Bringer of War
2. Venus – The Bringer of Peace
3. Mercury – The Winged Messenger
4. Jupiter – The Bringer of Jollity
5. Saturn – The Bringer of Old Age
6. Uranus – The Magician
7. Neptune – The Mystic