
Foto:
Bij het bespelen van de contrabas gedurende zijn jeugd en studiejaren aan het conservatorium in Den Haag constateerde Marijn van Prooijen (1975) al snel dat stijlen, genres en subgenres voor zíjn instrument niet van toepassing zijn, én dat tijdens het samenspelen de contrabas het ideale instrument blijkt om de muziek in een helikopterview te kunnen ervaren.
Voor Marijn is dit de uitnodiging geweest om zich vanaf dan, naast het dagelijkse bassen, toe te leggen op het componeren, arrangeren en orkestreren in de breedste zin van het woord en om, met succes, het wonder van de muziek te laten ontstaan door de meest uiteenlopende artiesten, groepen en stromingen met elkaar te mogen verbinden.
Met opdrachtgevers zoals Het Koninklijk Concertgebouworkest, De Nederlandse Opera, Amsterdam Sinfonietta, Het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Het Residentie Orkest en diverse vooraanstaande artiesten, gezelschappen en productiehuizen mag hij dan als arrangeur een solide plaats hebben verworven, maar als bassist zal hij zich natuurlijk eeuwig laten inspireren vanuit zijn ‘helikopter’ tussen zijn vrienden in de verscheidene beroepsorkesten, muziekgroepen en theatergezelschappen.